Marketing NIMA A
In deze special vind je verschillende artikelen met betrekking tot marketing NIMA-A, gebaseerd op de Grondslagen van de Marketing van Verhage.
Wat is Marketing?
Onder marketing vallen de activiteiten die een bedrijf onderneemt om haar producten te verkopen oftewel 'vermarkten'. Marketing is blijvend in ontwikkeling, met name door de vele innovaties op online gebied. Toch worden nog steeds veel 'oude' basis-marketingprincipes gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan de overbekende SWOT-analyse, waarbij de sterke en zwakke punten van een bedrijf tegenover de kansen en bedreigingen worden gezet.
Marketing is een veelzijdige discipline, met elementen uit de psychologie, economie en sociologie in zich. Ook wordt er volop gebruik gemaakt van statistiek. Kortom, geen eenvoudige taak! De artikelen in deze special zullen je helpen een eerste stap te zetten in de marketingwereld, gebaseerd op het NIMA-A.
Wat is NIMA?
Het NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing. Het werd in 1996 opgericht voor en door marketeers. Aanstaande marketeers kunnen starten met het NIMA Examen Marketing Oriëntatie. Daarna kun je je desgewenst verder ontwikkelen door deel te nemen aan de examens A, B en C.
Als je in bezit bent van het NIMA Marketing A Diploma, beheers je de basis van marketing op beleidsvoorbereidend en operationeel niveau. Je leert de algemene marketinggrondslagen en -principes toe te passen.
Heb je het NIMA Business Marketing B Diploma (Senior Marketing Professional) dan kun je specifiek voor de zakelijke markt een volledig marketingplan opzetten, implementeren en evalueren.
NIMA C is het hoogste NIMA diploma. Dit dploma is bedoeld voor strategische marketeers (Register Marketeers) die binnen een onderneming op het hoogste niveau de marketingfunctie kunnen koppelen aan andere beleidsterreinen.
NIMA-A
De informatie in deze special is vooral gericht op NIMA-A en dus op beginnende marketeers. Na het lezen van deze special heb je een basiskennis van diverse facetten van het marketingvak. Je vind hier informatie over marketingplannen, diverse marketingmodellen, waaronder de SWOT-analyse en de Boston Portfolio Matrix, en informatie over reclame en internationale marketing.